Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학생 참여형 수업에서 교사 배경변인과 교사효능감이 초등교사의 수업행동에 미치는 영향The Effects of Teacher's Background Variables and Teacher Efficacy on Elementary School Teacher’s Instructional Behavior in Student-Participatory Class

Other Titles
The Effects of Teacher's Background Variables and Teacher Efficacy on Elementary School Teacher’s Instructional Behavior in Student-Participatory Class
Authors
김도형이동엽
Issue Date
2020
Publisher
한국디지털정책학회
Keywords
학생 참여형 수업; 초등교사; 교사 배경변인; 교사효능감; 수업행동; Student participatory class; Elementary school teacher; Teacher background variables; Teacher efficacy; Teacher’s instructional behavior
Citation
디지털융복합연구, v.18, no.11, pp.51 - 58
Indexed
KCI
Journal Title
디지털융복합연구
Volume
18
Number
11
Start Page
51
End Page
58
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/7456
DOI
10.14400/JDC.2020.18.11.051
ISSN
2713-6434
Abstract
본 연구는 교사 배경변인과 교사효능감이 학생 참여형 수업에서 초등교사의 수업행동에 어떠한 영향을 미치는지 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. G 지역에 재직 중인 초등학교 교사 122명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 변수 간의 영향 관계를 분석하기 위해 회귀분석을 수행하였다. 연구결과, 교사효능감의 하위변인인 자기조절효능감과 과제난이도 선호가 초등교사의 수업행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 교사의 수업행동 중 수업지식과 수업동기유발에 대해서는 자기조절효능감이 과제난이도 선호보다 더욱 높은 영향을 미쳤고, 수업의사소통에 대해서는 과제난이도 선호가 자기조절효능감 보다 영향력이 더욱 높은 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 학생 참여형 수업에서 초등교사의 바람직한 수업행동이 나타날 수 있는 방안에 대해 고찰하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > Department of Education > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Dong Yub photo

Lee, Dong Yub
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE