Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

독일 음악교사 양성제도의 고찰A Study on the Germanyʼs Training System of Music Teachers

Other Titles
A Study on the Germanyʼs Training System of Music Teachers
Authors
조대현
Issue Date
2021
Publisher
한국예술교육학회
Keywords
Teacher training process in Germany; consecutive model; concurrent model; Qualification as a music teacher; Admission Test of Teacher Training Institution; Curriculum of Teacher Training Institution; 독일 교원양성체계; 연속적 모델; 동시적 모델; 음악교사자격; 교원양성기관 입학시험; 교원양성기 관 교육과정
Citation
예술교육연구, v.19, no.2, pp.117 - 132
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
예술교육연구
Volume
19
Number
2
Start Page
117
End Page
132
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/5262
ISSN
1738-8309
Abstract
본 연구는 교원양성에 있어 동시적 모형을 따르는 우리나라와의 비교를 위해 OECD 국가 중 교육선진국으 로서 연속적 모형의 대표 사례라 할 수 있는 독일의 교원양성체제와 내용을 고찰하고 분석함으로써, 우리 실정 에 적용 가능한 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구자는 먼저 독일 음악교원양성 체제 전반에 대해 살펴보고, 이때 나타난 특성에 따라 교원양성기관 및 학교급별 체제와 그 세부 내용에 대해 고찰하였다. 주요 연구 문제로는 독일 음악교원양성기관의 입학자격시험, 둘째, 음악교원양성기관의 주요 교육과정, 그리고 음악예비교사를 위한 실습 체계 및 내용 등이 다루어졌으며, 이를 통해 음악교과 본질에 대한 철학적 함의와 목표하는 교사상, 그리고 이를 뒷받침하는 합리적인 정책과 운영 체계의 중요성 등이 그 결과로 나타났다
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > 음악교육과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Dae Hyun photo

Cho, Dae Hyun
사범대학 (음악교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE