Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중등교사의 다문화교육 연수경험과 다문화 태도의 관계: 공정 세상 신념(BJW)의 조절효과Relationship Between Secondary School Teachers' Multicultural Educational Training Program Experience and Multicultural Attitude: Moderating Effect of Beliefs in a Just World

Other Titles
Relationship Between Secondary School Teachers' Multicultural Educational Training Program Experience and Multicultural Attitude: Moderating Effect of Beliefs in a Just World
Authors
양난미윤일광
Issue Date
2021
Publisher
한국다문화교육학회
Keywords
다문화교육연수경험; 다문화태도; 공정 세상 신념; 교사; 다문화사회; secondary school teachers; multicultural educational training program experience (METPE); multicultural attitude; beliefs in a just world(BJW); moderating effects
Citation
다문화교육연구, v.14, no.3, pp 67 - 86
Pages
20
Indexed
KCI
Journal Title
다문화교육연구
Volume
14
Number
3
Start Page
67
End Page
86
URI
https://scholarworks.gnu.ac.kr/handle/sw.gnu/4981
ISSN
2005-4963
Abstract
본 연구는 중등교사의 다문화 교육연수경험과 다문화 태도의 관계에서 공정 세상 신념의 조절효과를 확인하였다. 이를 위해 중고등학교에 재직하고 있는 교사 253명의 설문조사 자료를 분석하였다. 그 결과 첫째, 중등교사의 다문화 교육연수경험과 다문화 태도는 정적 상관이 있었다. 둘째, 중등교사의 다문화 교육연수와 다문화 태도 간의 관계에서 공정 세상 신념(BJW-self, BJW-others)의 조절효과가 유의하였다. 셋째, 중등교사의 BJW-self가 낮을수록 다문화교육연수경험에 큰 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, BJW-others가 높은 중등교사집단은 다문화교육 연수경험의 높고 낮음에 따른 다문화태도의 변화가 작았지만, BJW- others가 낮은 중등교사집단은 다문화교육 연수경험이 많아짐에 따라 다문화태도의 변화가 큰 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 논의에 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 심리학과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yang, Nan Mee photo

Yang, Nan Mee
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE