Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

창의적 융합인재양성을 위해 학생들의 인지발달 수준을 고려한 융합인재교육STEAM Education considering the Level of Cognitive Development of Students in order to Cultivate Creative Convergence Talents

Other Titles
STEAM Education considering the Level of Cognitive Development of Students in order to Cultivate Creative Convergence Talents
Authors
안선경곽옥금전병균박종근
Issue Date
2021
Publisher
국제문화기술진흥원
Keywords
창의·융합인재 교육; 자기주도적 학습능력; 모둠별 협동학습; 교육 만족도; Creative and convergent talent education; Self-directed learning ability; Cooperative learning by group; Educational satisfaction
Citation
문화기술의 융합, v.7, no.4, pp 527 - 535
Pages
9
Indexed
KCI
Journal Title
문화기술의 융합
Volume
7
Number
4
Start Page
527
End Page
535
URI
https://scholarworks.gnu.ac.kr/handle/sw.gnu/4826
ISSN
2384-0358
2384-0366
Abstract
창의·융합적 사고력과 문제해결력을 함양시키기 위해, 창의·융합교육을 과학고 학생들에게 처치하였으며, 수업처치 후 학생과 교사들의 인식변화를 조사하였다. 학생들의 인식조사 결과, 창의적 문제해결력 신장, 교육 만족도, 등 융합수업에 대한 학생들의 인식이 매우 긍정적으로 나타났으며, 98% 이상의 학생들이 앞으로도 융합교육 수업에 계속해서 참여하겠다고 응답하였다. 한편, 수업활동 시간 부족으로 문제해결 미완성이 학생들에게 부담으로 작용하였으며, 한 학기당 20∼30% 이내에서 이 프로그램이 운용되길 바라고 있었다. 특히 융합교육의 효과를 높이기 위해, 나노과학의 내용 및 교수-학습 활동을 과학고 학생들의 인지발달 수준을 고려하여 알맞게 구성하였다. 또한, 학생들에 대한 교사들의 인식 조사 결과, ‘자기주도적 학습능력’, ‘문제해결 능력’, 등에서 80.0% 이상의 교사들이 매우 긍정적으로 응답하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > 화학교육과 > Journal Articles
사범대학 > 생물교육과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jeon, Byeong Gyun photo

Jeon, Byeong Gyun
사범대학 (생물교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE