Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

체육전담교사, 스포츠강사, 담임교사의 공존에 관한 내러티브 연구A Narrative Study on the Co-existence of Physical Education Specialist Teacher, Sports Instructor and Classroom Teacher in an Elementary School

Other Titles
A Narrative Study on the Co-existence of Physical Education Specialist Teacher, Sports Instructor and Classroom Teacher in an Elementary School
Authors
박용남한동유하재필
Issue Date
2021
Publisher
한국초등체육학회
Keywords
초등체육수업; 체육전담교사; 스포츠강사; 초등담임교사; 내러티브 연구; Physical education class in elementary school; PE specialist teachers; sports instructors; classroom teachers; narrative inquiry
Citation
한국초등체육학회지, v.26, no.4, pp 67 - 83
Pages
17
Indexed
KCI
Journal Title
한국초등체육학회지
Volume
26
Number
4
Start Page
67
End Page
83
URI
https://scholarworks.gnu.ac.kr/handle/sw.gnu/4562
DOI
10.26844/ksepe.2021.26.4.67
ISSN
1976-1058
Abstract
본 내러티브 연구는 한 학교 지붕 아래 체육을 가르치고 있는 세 교수 주체의 공존에 관한 내러티브 연구이다. 연구참여자는 같은 초등학교에 재직하며 교육과정 체육수업 시수를 나누어 지도하고 있는 체육전담교사, 스포츠강사, 담임교사 각 1명을 선정하였으며 심층면담에 의존하여 자료수집을 하였다. 수집된 자료는 Connelly & Clandinin(2000)의 내러티브 분석 절차에 따라 귀납적으로 분석되었으며 분석 결과는 연구참여자별로 제시되었다. 자료분석 결과, 수업의 질 제고와는 무관한 이유로 체육수업 시수를 분할하여 지도하는 공존이 시작되었으며, 이에 따른 각 주체의 체육수업 실천 양상은 담임교사는 ‘타협’, 체육전담교사는 ‘반쪽짜리 교사’, 스포츠강사는 ‘주변인’으로 범주화되었다. 체육전담교사 및 스포츠강사 정책의 재맥락화로 인한 공존 현상은 정책의 왜곡된 수용이라는 점과 교수자의 수업전문성 신장을 위한 동기 상실이라는 점에서 위협이 되고 있으며, 동시에 공존의 지속성에 대한 전망 속에 초등교사가 체육수업 교수 기회를 꾸준히 가진다는 가능성을 비추고 있었다. 끝으로 ‘체육수업의 질 제고’라는 본연의 정책 의도에 집중할 수 있는 교과 협의체 구축과 연수 프로그램의 개선을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > Physical Education > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ha, Jae Pil photo

Ha, Jae Pil
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE