Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

탐구실험 수업에 자기조절학습 전략을 적용: 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과Applications for Self-Regulating Learning Strategy to Quantitative Relationships in Chemical Reaction

Other Titles
Applications for Self-Regulating Learning Strategy to Quantitative Relationships in Chemical Reaction
Authors
김연철박종근
Issue Date
2021
Publisher
국제문화기술진흥원
Keywords
self-regulating learning strategy; classes of scientific exploration experiment; scientific achievement; scientific attitude; 자기조절 학습전략; 탐구실험 수업; 과학성취도; 과학적 태도
Citation
문화기술의 융합, v.7, no.1, pp.487 - 495
Indexed
KCI
Journal Title
문화기술의 융합
Volume
7
Number
1
Start Page
487
End Page
495
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/4500
ISSN
2384-0358
Abstract
4차 산업혁명 시대에 필요한 창의적 및 비판적 사고를 함양할 수 있는 자기조절학습 전략을 이용하여, 고등학교 화학Ⅰ ‘화학반응에서의 양적관계’ 단원의 탐구실험 수업에 응용하였으며, 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과를 연구하였다. 학업성취도의 경우, 사전검사에서 두 집단 간에 의미 있는 차이가 없었으나, 사후검사에서 실험집단의 평균값이 유의미하게 높았다. 실험집단 학생들은 모둠별 토의, 메타인지 활동 등으로 부피비, 몰비, 입자수 비 및 계수 비, 등의 양적관계를 더 잘 이해하였다. 학업성취도는 메타인지와의 상관성이 가장 높게 나타났다. 과학적 태도의 경우, 준비성, 호기심, 등에서 두 집단 간의 평균점 차이가 크게 나타났으며, 과학적 태도는 행동조절과의 상관성이 가장 높게 나타났다. 따라서 메타인지와 과학적 태도에 대한 효과를 고려할 때, 자기조절학습 전략이 이 시대에 필요한 창의성 및 인성교육에 가장 적합한 교수-학습 형태인 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > 화학교육과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Jong Keun photo

Park, Jong Keun
사범대학 (화학교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE