Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

탐구실험 수업에 자기조절학습 전략을 적용: 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과Applications for Self-Regulating Learning Strategy to Quantitative Relationships in Chemical Reaction

Other Titles
Applications for Self-Regulating Learning Strategy to Quantitative Relationships in Chemical Reaction
Authors
김연철박종근
Issue Date
2021
Publisher
국제문화기술진흥원
Keywords
self-regulating learning strategy; classes of scientific exploration experiment; scientific achievement; scientific attitude; 자기조절 학습전략; 탐구실험 수업; 과학성취도; 과학적 태도
Citation
문화기술의 융합, v.7, no.1, pp 487 - 495
Pages
9
Indexed
KCI
Journal Title
문화기술의 융합
Volume
7
Number
1
Start Page
487
End Page
495
URI
https://scholarworks.gnu.ac.kr/handle/sw.gnu/4500
ISSN
2384-0358
2384-0366
Abstract
4차 산업혁명 시대에 필요한 창의적 및 비판적 사고를 함양할 수 있는 자기조절학습 전략을 이용하여, 고등학교 화학Ⅰ ‘화학반응에서의 양적관계’ 단원의 탐구실험 수업에 응용하였으며, 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과를 연구하였다. 학업성취도의 경우, 사전검사에서 두 집단 간에 의미 있는 차이가 없었으나, 사후검사에서 실험집단의 평균값이 유의미하게 높았다. 실험집단 학생들은 모둠별 토의, 메타인지 활동 등으로 부피비, 몰비, 입자수 비 및 계수 비, 등의 양적관계를 더 잘 이해하였다. 학업성취도는 메타인지와의 상관성이 가장 높게 나타났다. 과학적 태도의 경우, 준비성, 호기심, 등에서 두 집단 간의 평균점 차이가 크게 나타났으며, 과학적 태도는 행동조절과의 상관성이 가장 높게 나타났다. 따라서 메타인지와 과학적 태도에 대한 효과를 고려할 때, 자기조절학습 전략이 이 시대에 필요한 창의성 및 인성교육에 가장 적합한 교수-학습 형태인 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > 화학교육과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE