Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

과학 선행학습의 실태와 그 효과에 대한 연구Study for the Status and Effectiveness of Science Prior Learning

Other Titles
Study for the Status and Effectiveness of Science Prior Learning
Authors
조창원구민주박종근
Issue Date
2020
Publisher
국제문화기술진흥원
Keywords
과학 선행학습; 과학 선행학습실태 및 그 효과; 과학성취도; Science prior learning; Status of science prior learning; Effectiveness of prior learning; Scientific achievement
Citation
문화기술의 융합, v.6, no.4, pp.483 - 492
Indexed
KCI
Journal Title
문화기술의 융합
Volume
6
Number
4
Start Page
483
End Page
492
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/7497
ISSN
2384-0358
Abstract
많은 학생 및 학부모가 선행학습에 쏟는 시간과 경제력이 적지 않다는 점과 인터넷 기반 사회의 환경이 빠르게 변화되는 점을 고려해 볼 때, 선행학습의 실태와 그 효과를 연구해 볼 가치가 있다고 판단하였다. 본 연구는 창원 지역 A고등학교 1학년 학생 186명을 대상으로 과학 선행학습의 기본적인 실태를 조사하였다. 실태 조사결과, 과학 선행학습의 경험이 있다고 응답한 학생은 조사대상자 중 39.8% (74명)이였다. 또한 경험대상자 중 중학교 3학년 겨울방학 시작 이후에 과학 선행학습을 시작한 학생 56명을 대상으로, 과학 선행학습에 따른 과학성취도를 분석하였다. 그 결과, 과학 선행학습을 받은 학생 중 71.4%의 학생이 과학성취도에서 긍정적으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > 화학교육과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Jong Keun photo

Park, Jong Keun
사범대학 (화학교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE