Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

코로나19(COVID-19) 시기에 경험한 학교전문상담사의 감정노동에 관한 현상학적 연구A Phenomenological Study on the Emotional Labor of School Counselors Experienced in the COVID-19 era

Other Titles
A Phenomenological Study on the Emotional Labor of School Counselors Experienced in the COVID-19 era
Authors
손현정김장회
Issue Date
2021
Publisher
한국상담학회
Keywords
COVID-19; school counselor; emotional labor; phenomenological research; 코로나19; 학교전문상담사; 감정노동; 현상학적 연구
Citation
상담학연구, v.22, no.5, pp.223 - 248
Indexed
KCI
Journal Title
상담학연구
Volume
22
Number
5
Start Page
223
End Page
248
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/4897
DOI
10.15703/kjc.22.5.202110.223
ISSN
1598-2068
Abstract
본 연구의 목적은 현상학적 질적 연구방법을 사용하여 코로나19(COVID-19) 시기에 학교전문상담사들이 경험한 감정노동의 본질과 그 의미를 탐색해 보고자 하였다. 이를 위하여 C도시의 초․중․고등학교에서 상담하고 있는 학교전문상담사 9명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 면담을 통하여 수집된 자료는 Giorgi의 현상학적 연구방법에 따라 분석하였다. 분석 결과, 5개의 구성요소와 17개의 하위구성요소가 도출되었다. 구성요소는 ‘재난 속에서 마주하는 과중한 업무의 무게감’, ‘표현되지 못해 좌절되는 감정의 한계’, ‘감정을 다스리기 위한 내적 전략’, ‘재난 속에서 경험하는 긍정적 감정’, ‘재난 속에서 감정소진 예방을 위한 조직 차원의 이해와 지원’이다. 결과를 바탕으로 학교전문상담사들이 재난 상황에서 감정부조화를 최소화하고 감정노동으로 인한 감정소진을 예방할 방안 및 본 연구의 시사점 등과 함께 후속 연구에 대한 제언이 논의되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사범대학 > Department of Education > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Jang Hoi photo

Kim, Jang Hoi
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE