Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 긍정심리자본과 조직몰입의 관계에서 사회적 지지의 매개효과The mediating effect of social support on the relationship between childcare teachers’ positive psychological capital and organizational commitment

Other Titles
The mediating effect of social support on the relationship between childcare teachers’ positive psychological capital and organizational commitment
Authors
박선미정지현이유진
Issue Date
2021
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
positive psychological capital; organizational commitment; social support; childcare teacher; 긍정심리자본; 조직몰입; 사회적지지; 보육교사
Citation
학습자중심교과교육연구, v.21, no.23, pp.963 - 973
Indexed
KCI
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
21
Number
23
Start Page
963
End Page
973
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gnu/handle/sw.gnu/4705
ISSN
1598-2106
Abstract
목적 본 연구는 보육교사가 지각한 긍정심리자본과 조직몰입의 관계에서 사회적 지지의 매개효과를 알아보기 위해 수행되었다. 방법 이를 위해 B광역시와 K도 소재 어린이집에 재직 중인 보육교사 269명을 대상으로 긍정심리자본, 사회적 지지, 조직몰입도를측정하였다. 수집된 자료는 기술통계와 상관관계, 구조방정식 모형을 사용하여 분석하였으며 부트스트래핑을 실시하여 매개효과의유의성을 확인하였다. 결과 첫째, 보육교사의 긍정심리자본과 사회적지지, 조직몰입 간에는 정적 상관 관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 긍정심리자본은 사회적 지지에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회적 지지도 조직몰입에 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 보육교사의 긍정심리자본은 사회적 지지의 매개를 통해 조직몰입에 정적 영향을 주는 것으로 나타났으며 이러한 간접효과는 통계적으로 유의하였다. 결론 본 연구결과는 보육교사의 심리내⋅외적 요인과 조직몰입 간의 관계성을 검증함으로써 조직몰입도를 높이기 위한 방안 마련및 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하였다는 점에서 의미가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 아동가족학과 > Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Sun Mi photo

Park, Sun Mi
사회과학대학 (아동가족학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE